این روزها وقتی به برنامه کنسرت های پاییزی پایتخت نگاه می کنیم، اولین نکته ای که توجه مخاطبین را به خود جلب می کند، فشردگی و تعدد این برنامه هاست.
اما موردی که در پشت این حجم از کنسرت پنهان شده، تغییر نسل خوانندگان است.

خواننده هایی که در عرض یکی دو سال گذشته پای به عرصه حرفه ای گذاشته و در بین تعجب همگان توانسته اند سیل مخاطبان را به سمت خود بکشانند.

در همین راستا وقتی به آمار و محدوده ی زمانی فروش بلیط کنسرت های آنها می نگریم، درمی یابیم که ظرف چند ساعت هرکدام چند صد بلیط را به راحتی فروخته و گاها دست به رکورد شکنی هم می زنند!

همانند سرعت فروش بلیط کنسرت بهنام بانی در مرداد ماه سال جاری که طی تنها ده دقیقه تمامی بلیط های خود را به فروش رساند و یا در همین روزهای اخیر اتمام بلیط دو سانس در کمتر از یک ساعت توسط ماکان بند که اولین کنسرت خود تجربه می کنند و تمدید چهار سانس دیگر توسط آنها بخش دیگری از این ماجراست.

داستان در همین نقطه به پایان نمی رسد. حامد همایون که با تعداد فروش بلیط خیره کننده در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته تمامی نگاه ها را به سمت خود دوخت، با آمار شگفت انگیز دویست و سی اجرا در بازه پنج ماهه و برگزاری دوازده سانس پیاپی در تالار وزارت کشور و میزبانی از سی و شش هزار مخاطب طی آن خیز بلندی برای ثبت رکورد در کتاب گینس برداشته است.

تمامی این آمار و ارقام خبر از تغییر نسل خواننده ها می دهد و باید این واقعیت را پذیرفت که سلیقه مخاطب امروز موسیقی، میل به سمت و سوی این نسل و نوع از موسیقی دارد.

این تغییر را نیز خود خواننده های مطرح و سطح اول کشور به خوبی حس کرده اند، تا جایی که درگیری و کری خوانی هایی به صورت مجازی بین آنها در مورد مدت زمان فروش بلیط ها به چشم می خورد و حاشیه هایی به وجود آورده است.

شاخصه ی مشترکی که بین اغلب این نسل جدید به چشم می خورد، معروفیت قبل از دریافت مجوز رسمی بوده که این مورد به طور قطع یقین تاثیر ویژه ای بر روی این آمارها و میزان گستردگی استقبال مردم از آنها دارد.

البته ذکر این نکته که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در به وجود آمدن این نسل نقش به سزایی داشته است خالی از لطف نیست، به صورتی که با اعطای مجوزهای پی در پی به خواننده های جوان و بعضا مجازی، بستر را برای آنان فراهم کرده است.

نکته ی پایانی این ماجرا، مقیاس و میزان سطح سلیقه ی مخاطبین است. این که آیا نسل جدید توانسته سطح سلیقه مخاطب را بالا ببرد یا باعث افت و پایین آمدن آن شده است.

موضوعی که صرفا با گذشت زمان به جواب قطعی در مورد آن خواهیم رسید.

مهدی سعیدنژاد