آلن بارسخیان متولد ۱۳ دی ماه ۱۳۶۰ است. او در حال حاضر نوازنده گیتار الکتریک گروه حامد همایون است و در گذشته با بنیامین بهادری همکاری داشته است. 
در ادامه ی گفت و‌گوی سازوقلم با نوازندگان به سراغ این نوازنده خلاق گیتار الکتریک که خیلی زود توانست در بین نوازنده ها خود را  مطرح کند رفتیم و با او درباره شروع فعالیت‌اش، همکاری‌هایش با خواننده های پاپ و… صحبت کردیم.

[ آلن بارسخیان – سازوقلم ]

* چطور با فضای موسیقی آشنا شدید و وچه زمانی به سمت نوازندگی آمدید؟

از بچگی دوست داشتم، پدرم برایم گیتار خرید و سال ۷۴ شروع کردم، آن زمان در قزوین زندگی می کردیم سال بعدش به تهران آمدیم و با استاد های خوب جدی تر ادامه دادم، سال ۷۷ هم اولین کنسرتم با گروه پژواک بود. که در کنار امیرتوسلی، آریا عظیمی نژاد، آرش رادان، میلاد زنده نام وفرزاد فخرالدینی چند سال باهم همکاری کردیم.

بعد سال ۲۰۰۱-۲۰۰۲ برای ادامه تحصیل به ارمنستان رفتم. ۶ سال آنجا موسیقی خواندم، فوق لیسانس نوازندگی گیتار جز. بعد به ایران بازگشتم و  همکاری ام را با ترانه شرقی شروع کردم.

*متولد ارمنستان هستید؟

خیر، ایران متولد شدم و اصالتا ارمنی هستم، البته سه رگه ام پدرم ارمنی مادرم میکس آشوری و روس.

*با چه افرادی کار کردید و کار می کنید؟

خیلی ها، ولی اشخاصی که طولانی مدت با آنها کار کردم، بنیامین بهادری چهار الی پنج سال و حامد همایون، ولی افراد دیگه ای هم بوده که با آنها کار کردم.

* اجراهای شما با بنیامین خیلی موفق بود اما گویا جدایی از وی خیلی دوستانه نبود؟

دوستانه! ما هنوز دوست هستیم. ولی درمورد این مسائل آقای علیرضا میرآقا خیلی مفصل در یک مصاحبه صحبت کردند حالا گذشته ها گذشته ولی موقعی که من جدا شدم بد موقعی هم نبود چون دیگر بنیامین در اوج نبود ولی در هر صورت یک سری اختلاف سلیقه ها بود و خواننده هم حق انتخاب دارد که با چه کسانی کار کند و اصولا خواننده ها وقتی که طرفدار هایشان کم می شوند به جای اینکه جواب سوال را پیدا کنند صورت مسئله را عوض می کنند، از این موضوع انقدر گذشته که‌ من از ذهنم آن قضایا را پاک کردم ولی اصولا آدم ها نباید به تیم برنده شان دست بزنند و نباید به آدمی که بدی نکرده بدی کنند، من نمی گویم کسی به من بدی کرده به طور کلی میگویم، بنیامین اخلاق های خوب هم دارد ولی در کار یک سری اخلاق های خاص خودش را داشت. 

* یعنی شما حرفای آقای میرآقا رو تایید میکنید؟

بله! ۱۰۰٪

[ آلن بارسخیان – سازوقلم ]

*همکاری و آشنایی با گروه حامد همایون از کجا شروع شد؟

از همان اول با آقای رجب پور کار کردم با ترانه شرقی. شروع این کار هم به خاطر اینکه من قبل از اینکه حامد کارهایش را منتشر کند در جریان کارهایش بودم ولی از آنجایی که خود سامان گیتاریست بود قرار نبود ماباهم کار کنیم قرار بود من یک کار دیگری در ترانه شراقی انجام دهم وقتی که شروع شد سامان خودش نمیخواست که گیتار بزند چون مسئولیت های دیگری داشت و آقای رجب پور پیشنهاد دادند من وارد این کار شوم.

* سبک‌مورد علاقه خودتان برای فعالیت؟

موسیقی اینسترو منتال (بی کلام)، جزراک و فیوژن البته نه فیوژنی که در ایران می گویند چون در ایران یک ساز سنتی را در کنار یک ساز غربی میگذارند و به آن فیوژن می گویند، در حالی که جاهای دیگر دنیا فیوژن یعنی جزراک.

*سبک کاری خودتان و سبک کار حامد همایون که تماما پاپ هست تناقض ندارد؟

من کارم موسیقی است، من سشن پلیر هستم یعنی هرجا هر چیزی که به من بگویند باید بنوازم و من ترجیح میدم از حرفه ام درآمد کسب کنم.

* در بین خوانندگان ایرانی با کدام خواننده دوست دارید که همکاری داشته باشید؟

دوست دارم با گروه خودمان مترو ۳۳ که اولین گروه ارمنی دارای مجوز بعد از انقلاب است، کار کنم دوست دارم گروهمان به یک جایی برسد. ولی هستند کسانی که طرفدارشان هستم مثل میلاد درخشانی و سیروان این ها را دوست دارم ولی لزوما به این‌معنی نیست که همکاری داشته باشم.

دوستشان دارم چون که موزیسین هستند، واقعا کم پیش می آید خواننده ای باشد که موزیسین باشد، من طرفدار موسیقی آنها هستم چون کار کردم با آنها میدانم، اکثر خواننده ها حتی از کنار موزیک‌ هم رد نشدند.

*ملاک همکاری شما با یه خواننده اخلاق است یا موسیقی؟

هردو مهمه، بعد از بنیامین سر تمرین‌های چند نفر رفتم میخواستم با آنها کار کنم چون خواسته بودند اما بعد از چند بار سر تمرین رفتن دیدم اصلا نمیتوانم با آنها همکاری کنم، چون یک سری اتفاق جدید در موسیقی افتاده که یک سری نوازنده ها آمدن که مجانی ساز میزنند یک سری ها که‌پول هم می دهند تا ساز بزنند یا آدم هایی هستند که دوست دارند زیرآب هم را بزنند و یک سری مسائل که‌ من‌ هیچ علاقه ای ندارم به خاطر همین ترجیح دادم یه مدت ساز نزنم و کارهای خودم را انجام بدهم و از کارهای دیگر موسیقی درآمد داشته باشم، به همین دلیل با حامد همایون شروع به کار کردن کردم چون میدانستم برای شرکتی هستند که این آدم ها، آدم های بسیار خوب و کار بلدی هستند و خود آقای رجب پور همیشه ب من لطف داشتند. من مدیر برنامه های دیگری هم دیدم ولی ایشان یک آدم خیلی دقیق و حرفه ای هستند که همه ی کار ها به خوبی پیش میرود و از همه مهم تر اینکه رفتارش با هنرمند واقعا رفتار درستی است. بقیه واقعا رفتارهای عجیب و غریب دارند فکر میکنند همه کارگرن کلا همه چیز یک جور دیگری است. در هر صورت به خاطر همین قبول کردم حامد را میشناختم و آنهایی که در آن مجموعه هستند آدم هایی هستند که من دوستشان دارم و از نظر اخلاقی آدم‌های خوبی هستند مخصوصا آقای رجب پور.

*در سبک راک گروه های اصطلاحا زیر زمینی یا غیر مجاز موفق تر بودند یا معدود خوانندگان راکی که با مجوز فعالیت میکنند؟

من اصولا کار های قانونی را ‌دوست دارم البته یک سری ها هستند که نمیتوانند مجوز بگیرند، البته الان که‌همه مجوز میگیرند خوشبختانه یکم‌خوب شده این داستان، ولی نمیدونم سوال سختی پرسیدین.

* کدام‌ هنرمند ها در داخل کشور راک‌واقعی کار میکنند؟

راک انقدر شاخه های مختلف دارد که‌ خیلی ها هستند، ممکن است یک آهنگ سیروان راک باشد یا آهنگ یک خواننده دیگر هم راک باشد، اشکان خطیبی در بین‌خواننده های راک، آهنگ ها را بازخوانی میکند ولی یک سری ها کاور کار میکنند، در کل موسیقی یه چیز سلیقه ای است حالا اینکه من میپسندم و گوش میدهم یا نه یک داستان دیگری است ولی کسی که موسیقی ‌کار میکند قطعا مخاطب خودش را دارد همه ی آن ها را ‌قبول دارم. 

*از نظر شما موسیقی راک در ایران جایگاه خاصی دارد؟

خیر مخاطب ندارد

* اصلا طرفدار ندارد؟

خیر خیلی کم طرفدار دارد در ایران هم که مثل بقیه جاهای دنیا موسیقی پاپ است که بیشتر طرفدار دارد و ما انقدر طرفدار راک در ایران نداریم متاسفانه.

*به غیر از گیتار الکتریک به ساز دیگری هم مسلط هستید؟

من در دانشگاه در هر صورت مجبور بودم پیانو بزنم چون جزو درس هایمان بود با اینکه اصلا علاقه ندارم بعدش هم دیگه نزدم ارمنستان که بودم یک زمانی دودوک هم میزدم چون همسایه ام در ارمنستان جیوان گاسپاریان بود که آن را هم خیلی وقته نزدم همان ساز خودم را بتوانم درست بزنم هنر کردم.

*هدف نهایی شما در نوازندگی چیست؟

من موسیقی ساختن را بیشتر از نوازندگی دوست دارم ولی نوازندگی را هم خیلی دوست دارم چون استیج را دوست دارم و انرژی که رد و بدل می شود بین من و تماشاچی ها خیلی کیف دارد.

[ آلن بارسخیان – سازوقلم ]

*نظرتان در مورد آینده موسیقی پاپ در ایران؟

چه بگویم، فعلا که مسیر خوبی را نمی رود و فکر میکنم یکی از مشکلات، تکنولوژی باشد چون قبلا یک آهنگ که منتشر می شد مردم حوصله داشتند که تا انتهای آهنگ را گوش بدهند اما الان تلگرام و اینستاگرام و هزارتا گروه و اینجور چیزها که آمده فقط ده ثانیه اول موسیقی را گوش میدهند خوششان نمی آید میروند سراغ آهنگ بعدی آدما بی حوصله شدند دنبال یک چیزی هستند چیزی که خدا میداند چون امروز یه چیز را دوست دارن فردا چیز دیگر یک زمانی یک خواننده که معروف می شد حداقل ۴/۵ سال دوام می آورد ولی الان خواننده ها دوسه ماه هم نمی کشند که یهویی سلیقه ها عوض میشود، ما خودمان هم کاری که می کنیم خیلی سخت شده یک زمانی فکر می کردم که پاپ موسیقی  آسانی است. خود موسیقی، موسیقی آسانی است ولی اینکه بتونی همه جور مخاطب را جذب کنی واقعا مسئله سختی است مخصوصا الان که اصلا معلوم نیست مردم چی دوست دارند چیزای عجیب غریبی دوست دارند که باورم نمیشود.

* عده ای معتقدند حامد همایون یک شبه معروف شد و یک شبه هم میاد پایین، اینجوری فکر میکنند که محسن رجب پور با هرکی همکاری کرده او را به اوج رسانده و آن شخص در یک زمان خیلی آمده پایین مثل بنیامین و یا گروه آرین؟

اگر کسی آمده پایین یا دچار غرور زیاد شده و یا خلاقیتش تمام شده، هیچ موقع اینطوری نیست که محسن رجب پور یک کسی رو بیاورد بالا و او را زود فیدش کند شدنی نیست و اینکه حامد هم خیلی زود نیامده بالا، سالهاست این کار را میکند اینکه یک آهنگ یک شبه معروف میشود پشتش ده سال تلاش است و من این حرف ها را کاملا رد می کنم.

*موسیقی ایران نسبت به موسیقی روز جهان در چه جایگاهی قراردارد؟

در سبک سنتی خیلی حرف ها برای گفتن در جهان داریم چون خیلی قوی هستند، ولی در سبک های دیگر نه. در صورتی تغییر می کنیم که آدما واقعا بخواهند آموزش ببینند و یاد بگیرند الان همه دنبال معروف شدن هستند من شاگرد هایی داشتم که از یک جایی به بعد دیگر نمیتوانستند تلاش کنند انقدر تنبل بودند و الان می بینم همین آدم ها بیست برابر من فالوور دارند در حالی که چیزایی که میزنند خنده دارد ۵۰ برابر من هم شاگرد دارند، من خیلی برایشان خوشحال هستم که درآمد کسب می کنند مسئله این است  که افرادی آموزش میدهند به بقیه که واقعا خودشان در جایگاهی نیستند که آموزش بدهند، من همین الان هنوز هم کسی را که می بینم از من یکم بیشتر بلد است از او یاد می گیرم. آدما دنبال این نیستند و فقط به دنبال شهرت هستند، برای همین کسی چیزی یاد نمیگیرد ولی شروع میکند به شخص دیگه ای درس دادن و شخصی که یاد می گیرد شروع میکند به اشتباه یاد گرفتن، این باعث میشود هیچ پیشرفتی به وجود نیاید.

*امنیت شغلی دارید؟

خیر، اصولا موزیسین امنیت شغلی ندارد.

*پس دلتان به چه گرم است؟

کسی که از اول وارد این داستان شده است این روز ها را هم می دیده و با عشق وارد این داستان شده است.

*فکر میکنید روزی برسد که در مارکت بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم؟

الان هم داریم در سنتی، اما به جز سنتی یک روز شاید در تلفیقی حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

* ایده مترو ۳۳ از کجا شروع شد؟

از زمانی که من و استیو با بنیامین همکاری می کردیم و آن موقع فکر می کردیم که خودمان یک کاری کنیم ‌که لذت بیشتری ببریم یک کاری که به گوش خودمان جدید باشد.

*با کدام یک از نوازنده هایی کا تاکنون کار می کردید دوست دارید دوباره همکاری کنید؟

آرش پژن مقدم، دارادارایی، امیر حسین توسلی، میلاد زنده نام

*درآینده قطعه ای با صدای شما خواهیم شنید؟

خیر اصلا

*موسیقی کدام یک از خواننده های خارجی را گوش می دهید؟

من بیشتر موسیقی بی کلام دوست دارم، من همه چی گوش میدهم، رپ ایرانی، رپ خارجی، جز خیلی گوش میدهم، جز راک، پاپ ایرانی، پاپ خارجی همه جور موسیقی گوش میدهم‌، طرفدار شخص خاصی نیستم و خودم را به سبک خاصی محدود نمی کنم، من بیشتر طرفدار چند تا گیتاریست هستم مثل ریچى کوتزن، گِرگ ها، جو ستریانى و آلن هولدز وُرت.

*کار آهنگسازی و‌تنظیم هم انجام می دهید؟

بله، آن زمان که ارمنستان زندگی می کردم یک گروهی آنجا داشتم البته هنوز هم هست ولی خب انقدر دور شدیم از هم که یک سری پروژه هایش نصفه مانده یک گروهی داشتیم به اسم ۳DF، این گروه خیلی آرام‌ پیش میرود چون‌ خیلی وقت نمی کنیم، اینجا هم با بچه ها یک ‌گروه دیگر هم داریم که البته فعلا  کارهایمان را ‌منتشر نکردیم گروه تلفیقی اینسترومنتال جز راک.

*چه‌آینده ای را برای مترو ۳۳ می بینید؟

اگه بخواهم به دید خودم بگویم که بهترین را میخواهم ولی امیدوارم بتوانیم دل مردم را به دست بیاوریم.

* مترو ۳۳ به برگزاری ‌کنسرت فکر میکند؟

بله ۱۰۰٪ ولی فعلا آهنگ هایمان ‌کم است و دروغ چرا هنوز طرفدار پیدا نکردیم، کار داره هنوز.

*ازدواج؟

ازدواج نکردم و با این شغل ما فعلا بهتره ب ازدواج فکر نکنم چون من آدمی هستم که‌خیلی ایدئالیست هستم و باید همه ی شرایط مهیا باشد تا بتوانم به همچین مسئله ای فکر کنم چیز که ‌در ذهن من است هنوز مهیا نیست.

* یک مدت از نظر کاری خیلی سرتان شلوغ بود ولی بعد کم کار شدید؟

الان ترجیح میدهم کار های خودمان را انجام دهم و با کسانی کار کنم که از نظر اخلاقی با آن ها جور هستم.

* تک کار کردن بهتر نیست؟

من همیشه به کار گروهی اعتقاد دارم. 

*کار کردن با یک گروه کفاف زندگی را می دهد، مثلا حامد همایون؟

خب فرق دارد، همه که مثل حامد نیستند یک موقع با یک شخصی کار میکنی که وقت زیاد داری و میتوانی با افراد دیگری هم کار کنی ولی وقتی باحامد کار میکنی نیازی نیست، اصلا نمیرسی که با شخص دیگری هم کار کنی، من حتی وقت نمی کردم مادر و پدرم را ببینم، مادرم رفته بود استرالیا و برگشته بود من هنوز او را ندیده بودم ک در راه شمال همدیگر را دیدیم.

* اولین دستمزدتان را چه زمانی گرفتید؟ 

سال ۷۷ با همان کنسرت پژواک که ۴۰ هزارتومان هم بود.

*به نظرتان با این موسیقی های امروزی گوش مردم خراب شده است؟

گوش مردم خیلی وقت است که خرابه و کم کم موسیقی در حال حذف شدن است و فقط شو بازی و کلام های عجیب و غریب است.

* شما به عنوان یک نوازنده حرفه ای برای این موضوع چه کار میتوانید انجام دهید؟

سلیقه مردم را ‌نمیتوانم عوض کنم ولی میتوانم شاگرد هایم را درست تربیت کنم.

*به نظر شما خواننده هایی که طی یک سال گذشته مجوز گرفتند کارشان پایدار است؟

یک سری هاشون که میشود گفت نه که آن هم تقصیر خودشان نیست و مردم سلیقه هایشان زود عوض میشود، این خیلی بد است که در ایران یک دفعه یکی حذف میشود، نسل جدید آن طور که من اطلاع دارم بعضی هایشان اصلا خواننده های ده سال پیش را نمی شناسند. 

برای بخش پایانی گفت و کو برویم سراغ سوال و جواب کوتاه

*نظرتان در باره حامد همایون؟

حامد خیلی پسر خوب و مهربانی است و واقعا نوش جانش این اتفاق های خوبی که برایش افتاده و بهترین آرزو ها را برایش دارم، آدمی است که واقعا تلاش کرده به اینجا رسیده و واقعا موسیقی بلد است.

*آرش سعیدی؟

آرش یکی از دوستان خوب و قدیمی من و پسر خیلی خوبی است.

*استیو آوانسیان ؟

 استیو یک آدم بسیار با استعدادی است که کلی ساز می تواند بزند و‌خیلی خلاق و دوست داشتنی است، همچنین خانواده خیلی هنرمندی دارند، من روی استیو خیلی حساس هستم.

*بنیامین بهادری؟

 نظری ندارم

*کاوه آفاق ؟ 

خیلی نشنیدم ولی قطعه عطر تو او را ‌خیلی دوست دارم.

*اشوان؟

راستش یه قطعه او را هم نشنیدم شاید گذرا شنیده باشم.

اتفاقی که در کنسرت های ایران می افتد این است که مردم فقط برای تماشا می روند به جای اینکه گوش بدهند. به خاطر همین انقدر ادا اصول و بپر بپر زیاد شده که البته خیلی ها دوست دارند حتی یک سری از مدیر برنامه ها هم این داستان را می پسندند و این قضیه برای من خیلی عجیب است که موسیقی دیگر مهم نیست، اینکه طرف چه جوری شالش را ببندد، دستبندش کجا باشد چه جوری از اینور صحنه به آن ور صحنه بپرد، به خاطر همین گروه هایی که از این اداها دارند زیاد پیگیرشان نیستم.

* سیروان؟

 یک موزیسین خیلی خوب و خوش سلیقه.

* در خلوت خودتان موسیقی چه شخصی را گوش می دهید؟

میلاد درخشانی

* نیما وارسته ؟

نیما خدا بیامرز جایش خیلی خالی است، هنوز یک سری از تکیه کلام هایش را استفاده می کنیم و همیشه به یادش هستیم.

*پیامی برای نوازنده های ایرانی؟

امیدوارم نوازنده‌ها پشت هم باشند انقدر زیرآب هم را نزنند و اینکه انقدر ارزش کارشان را پایین ‌نیاورند. امیدوارم یک روز یک قانونی ایجاد شود که یکی نیاید مجانی ساز بزند و یکی پول بدهد ساز بزند و کار بقیه را خراب کند و اینکه جایی باشد که موزیسین ها را حمایت کند که هرکسی دلش میخواهد یک دفعه نیاید بیکار کند یکی را، چون این اتفاق زیاد می افتد و من زیاد دیدم.

ممنون از آلن بارسخیان برای وقتی که در اختیارمان گذاشت، تیم سازوقلم برای این هنرمند عزیز آرزوی موفقیت روزافزون دارد.

[ آلن بارسخیان – سازوقلم ]

مصاحبه و تنظیم: ریحانه آزادی و بهار مینو

عکس: مهراز سبحانی