برنا شفیع زاده نوازنده ساز درامز از سال ۸۹ کارش را شروع کرده و با افرادی همچون بنیامین بهادری و اشوان همکاری کرده است.
در ادامه ی گفت و‌گوی سازوقلم با نوازندگان به سراغ این نوازنده خلاق درامز که خیلی زود توانست در بین نوازنده ها خود را  مطرح کند رفتیم و با او درباره شروع فعالیت‌اش، همکاری‌هایش با خواننده های پاپ و… صحبت کردیم.

 

چطور با فضای موسیقی آشنا شدید وچه زمانی به سمت نوازندگی آمدید؟

از سن خیلی کم با ارف شروع کردم و گرچه از همون اول به درام علاقه داشتم

اما به اصرار خانواده در ده سالگی پیانو را شروع کردم

و سه سال هم کلاس پیانو رفتم تا موافقتشان را برای ساز درامز جلب کنم،

حدودا از پانزده سالگی تا به امروز هم درامز را ادامه دادم.

نواختن ساز درامز را به صورت تجربی فرا گرفتید یا در آموزشگاه؟

بله حدود سه سال تحت آموزش استاد کسری صالحی بودم و بیشترین تاثیر را در نوازندگی من ایشان گذاشتند و واقعا به ایشان مدیونم،

البته ایشان چندسالی هست که ایران نیستند ولی هرموقع هم که می آیند باز هم سعی میکنم حتما تا جایی که میتوانم از علم و مهارتشان بهره ببرم.

اولین باری که روی صحنه رفتید چند سالتون بود؟

۲۲ سال، با بنیامین

با چه افرادی کار کردید و کار می کنید؟

در ژانر پاپ که قبلا با بنیامین و در حال حاضر اشوان،

در ژانر تلفیقی گروه حال و در سبک راک هم گروه آوانا که همچنان فعالیتمان ادامه دارد.

اجراهای شما با بنیامین خیلی موفق بود اما گویا جدایی از وی خیلی دوستانه نبود؟

شاید از بیرون اینطور بنظر بیاد اما از درون واقعا هیچگونه دعوا و بحث شدیدی رخ نداد،

قرارداد ما مهرماه تموم میشد اما از اونجایی که ما همکاریمون رو با اشوان شروع کردیم و اجراهاش شهریور شروع میشد،

امکان تداخل به وجود آمد و چون برنامه ی بنیامین هم مشخص نبود تصمیم گرفتیم که فعالیتمان را با اشوان صرفا ادامه بدیم،

اما فکر نمیکنم کدورت آنچنانی به وجود آمده باشد،

کم وبیش با برخی از دوستان آن گروه در ارتباطم و به شخصه برایشان آرزوی موفقیت دارم.

همکاری و آشنایی با گروه اشوان از کجا شروع شد؟

مرداد سال ۹۵ از طریق نیما رمضان که رهبر گروه اشوان بود

و خب قبلش هم افتخار هم گروهی تو بنیامین موزیک را با ایشان داشتم،

این آشنایی صورت گرفت و همان موقع همکاریمان را شروع کردیم.

نظرتان در مورد اشوان؟

رفیق با معرفت، خواننده با استعداد و حرفه ای

به نظرتان تک کار کردن بهتر نیست؟

خیر،

اصولا من و امثال من که شغل مان موسیقى هست و سبک مان چیز دیگه اى هست مثل راک یا تلفیقى،

یکى از دلایلى که موسیقى پاپ هم کار می کنیم  این هست که بتوانیم سرمایه مورد نظرمان را براى فعالیت در سبک موردعلاقه ی مان تامین کنیم،

چرا که اصولا عمده ى گردش مالى در صنعت موسیقى ایران در ژانر پاپ و سنتى هست،

نه فقط من بلکه خیلى از موزیسین هایى که میشناسم که در مارکت پاپ هستن  یکى از دلایلشان همین است،

اما خوشبختانه ما شانس این را هم داشتیم که با خواننده اى کار می کنیم

که در همین ژانر پاپ هم از همکارى با وی لذت می بریم و تجربه ى خوب و دلچسبى برای ما هست.

امنیت شغلی دارید؟

نسبت به قبل اوضاع خیلى بهتر شده  چه از لحاظ وجود نهادهاى صنفى چه از نظر دستمزد،

و به شخصه در حال حاضر راضى هستم،

اما هنرمندانى هم هستند که گله دارند نسبت به امنیت شغلیشان که بنظرم باید پاى حرف آنها هم نشست و منطقى هم هست،

ولى در کل در هنر امنیت شغلى وجود ندارد،

شما حتى اگه خواننده یا بازیگر معروفى هم باشید و درامد بالایى هم الان داشته باشید،

آن درامد و موقعیت ثابت و پایدار نیست.

سبک مورد علاقه خودتان برای فعالیت چیست؟

راک، اما در کل از لحاظ سلیقه ى شنیدارى،

هرچیزى که بنظرم خوب باشد جدا از سبک آن گوش میکنم.

در ‌خلوت خودتان بیشتر صدای چه خواننده ای رو گوش می کنید؟

بستگى به حالم دارد،

اما در بین خواننده هاى ایرانى بشدت کارهاى آقایان علیرضا قربانى و همایون شجریان را دوست دارم.
در بین خارجى ها هم استیون ویلسون، استینگ و ردهات چیلى پیپرز.

نظرتان درمورد آینده موسیقی پاپ در ایران؟

بنظرم مارکت در حال حاضر دچار تلاطمى شده که نتیجه ى تغییر نسل و تغییر ذائقه ى مخاطبین هست،

باید زمان بگذره که ببینیم بعد از این جزر و مد کدام یکى از خواننده ها ماندگار میشوند و کدام رفتنى هستند،

در ژانر پاپ که در حال حاضر هیچ حرفى براى گفتن در دنیا نداریم و صرفا مقلد هستیم،

اما امیدوارم به عمر ما قد بدهد روزى را ببینیم که موسیقى پاپ ما از مقلد بودن به پیشرو بودن رسیده!

برای بخش انتهایی گفت و گو، بریم سراغ سوال و جواب‌های کوتاه
نوازنده مورد علاقه‌ شما؟

ایرانی: استاد آرش مقدم
خارجى: مایک پورتنوى

بهترین نوازنده‌هایی که با آنها روی صحنه رفته اید؟

نیما رمضان، آرش سعیدى، ساسان هاشمى

اگه به عقب برگردید باز هم درامز رو انتخاب می کنید؟

بدون شک

دوست دارید با چه کسی همکاری کنید؟

در موزیسین ها با کسانی که دوست  داشتم کار کردم، در بین خواننده ها هم الان کسى به ذهنم نمیرسد.

نظرتان در مورد نیما رمضان؟

جدا از اینکه موزیسین بى نظیرى هست از نظر اخلاقى هم یکى از استثناهاى موسیقى ماست،

و یکى از خوش شانسى هاى زندگیم آشنایى و همکارى با وی هست.

آرش سعیدی؟

اون هم مثل نیما،

خیلى خوشحالم که از اولین اجرام تا حالا با آنها بوده،

و آرش همیشه بیشتر از یک همکار، مثل برادر بزرگتر کنارم بوده و هست و ازش ممنونم.

بنیامین بهادری؟

امیدوارم هرجا و در هرجایگاهى که هست حالش خوب باشد.

صحبت نهایی؟

حرف خاصى نیست، صرفا میخواستم بگویم موسیقى و هنر ذاتا عرصه ى رقابت نیست،

تنها رقیب هر هنرمندى صرفا روزهاى از دست رفته ی او هست و نه هیچ شخصى و جایگاهى،

در بهترین حالت ما میتوانیم نسبت به خودمان بهتر بشویم و پیشرفت کنیم،

بنابراین همینکه خودمان با سازمان یا اثر هنریمان حالمان خوب باشد و همون را سعى کنیم ارتقا بدهیم بُرد کردیم،

پس نه نیازى به تقلید هست نه رقابت با دیگران،

الزاما همه قرار نیست بتهوون باشیم،

همین که با توجه به استعداد و تواناییمان تلاش کنیم بهترین خودمان بشویم کفایت میکند،

همانطور که بتهوون صرفا سعى کرده بهترین خودش بشود.
ممنون از شما

ممنون از برنا شفیع زاده برای وقتی که در اختیارمان گذاشت، تیم سازوقلم برای این هنرمند عزیز آرزوی موفقیت روزافزون دارد.

مصاحبه: ریحانه آزادی
تنظیم: بهارمینو